Scroll
ANDREJA RAVNJAK PHOTOGRAPHY

Canonov program POVEZOVANJE GENERACIJ

O PROJEKTU

Pomlad 2023, na enem izmed sestankov pri Canonu Petra namigne o ideji, ki zori na njenem zeljniku. Fotografski projekt povezovanja generacij, vključenosti in medsebojnega spoštovanja. Povezali bi najmlajše in najstarejše fotografe, da bi v timskem duhu pripravili reportažo o ljudeh, ki odstopajo od povprečja in si s tem v družbi prislužijo razne “nalepke”. Hmm, to pa res ne more biti problem. Igor uči fotografske predmete na fotografski šoli, jaz pa sem mentorica foto krožka na univerzi za tretje življenjsko obdobje. Gotovo bova našla dovolj vedoželjnih za projekt. Odličen občutek, vsi smo imeli iskrice v očeh in vedeli, da lahko naredimo nekaj dobrega. In ni bilo dolgo, ko se je Petra oglasila z zeleno lučjo za projekt, meni pa so že rasle ideje v glavi.

Kaj hitro smo nastavili okostje projekta in od ideje do postavitve razstave je minilo le dobra dva meseca. Senior fotografi so se z veseljem pofočkali za nov izziv, pri juniorjih iz prvega letnika pa je kandidatov steklo celo čez rob. Za začetek se je bilo potrebno izobraziti. O enakem obravnavanju vseh ljudi, sprejemanju raznolikosti, stereotipih, nezavestni pristranosti in še marsičem zanimivem nas je preko spletnega predavanja podučila ga. Barbara Zupančič, direktorica Zavoda Listina raznolikosti Slovenija. Potem smo se vsi skupaj dobili v živo, z Igorjem sva ustvarjalce podučila o delu z ljudmi na terenu, fotoreportaži, pristopu k fotografiranju in portretirancem. Sledil je skupinski brainstorming: kdo so tisti posebni, drugačni ljudje, ki jih imamo v svoji okolici. Iskali smo življenjske zgodbe, ki štrlijo iz povprečja bodisi z negativno ali s pozitivno konotacijo. Idej je bilo kar veliko in v živahni debati so se tudi formirali prvi pari ustvarjalcev.

Vseh osem skupin se je zdefiniralo, v vsaki je bil kdo zadolžen, da kontaktira bodoče portretirance. Ta prvi kontakt je bil zelo pomemben, najbrž najpomembnejši. Razložiti, kaj pravzaprav počnemo, čemu je projekt namenjen, na kakšen način jih bomo izpostavili. Kako nekomu razložiš, da bo skupina fotografov uletela v njegovo zasebno življenje, poskušala zabeležiti njegovo zgodbo, pri tem pričakovala, da vse skupaj izpade kar se da avtentično in na koncu bo njihovo življenje postavljeno na ogled širši javnosti ter izpostavljeno v medijih? In govorimo o zgodbah, ki so že tako ali tako vsaka zase občutljive, drugačne, izpostavljenje, posute s predsodki.

Delo na terenu. Renata se je dogovorila za obisk pri Alešu. Mlajši moški, življenje ga je zaznamovalo z Downovim sindromom. Ideja je bila, da spoznamo njegov vsakdanjik, torej bi ga najprej obiskali v keramični delavnici, kjer se vključuje v delovne aktivnosti z njemu podobnimi, potem pa bi se oglasili še pri njemu doma. Začetna negotovost. Veliko pogovarjanja. Predvsem dobra volja, pozitivna energija je tista, ki odpira vsa vrata. Nalezljiva je in potem stvari postanejo lažje, bolj spontane. Kar samo od sebe se začne odpirati. V glavi imaš nekaj osnovnih slik, kaj bi želel prikazati na fotografiji, a med pogovorim spoznaš kakšne nove zanimive podrobnosti in naenkrat vzklijejo nove ideje za fotografije. Hiter moraš biti, tako z idejami kot s fotografiranjem.

In tako pri vseh skupinah. Začetna negotovost se je počasi razblinjala in večina fotografov se je zelo dobro vživela v svojo vlogo. Tako čez palec bi ocenila, da so imeli juniorji predvsem precej tehničnih izzivov – kakšne nastavitve uporabiti, da bo slika ostra in da bo dobra svetloba, teh izkušenj jim še manjka. Ko s fotoaparatom meriš v človeka, ki te je za kratek čas spustil v svoje življenje, nimaš časa brkljati po nastavitvah in se izgubljati v tehnikalijah – takrat moraš preporosto samo delati. Seniorjem je bil večji izziv vzpostavljanje stika s portretiranci, iskanje primernih motivov in idej. Seveda sva vedno pomagala tudi mentorja, kot ekipa smo se medsebojno dopolnjevali in vsak je pristavil svoj košček v mozaik.

Kar razganjalo me je od veselja, ko so nastajale nove zgodbe. Nabralo se je ogromno materiala in naslednji izziv je bil fotografom dobro znan: med desetinami fotografij izbrati tistih nekaj, ki bodo uspešno povedale celotno zgodbo. Oh, kakšna travma za večino fotografov! Na to temo smo se dobili na enem izmed sestankov, kjer smo preleteli prejeti material in ugotavljali, kaj je smiselno izpostaviti. Trkam, da se nekako kar hitro odločam, kaj vzeti iz velikega kupa in postaviti na piedestal. Analiziraš posamično zgodbo, jo razdeliš na pomembne sekvence in za vsako od teh pošičeš najbolj povedne fotografije. Potem dobiš kup teh sekvenc od najmanj treh fotografov. Za končni izdelek, velikoformatni natis, potrebuješ fotografije dostojne kvalitete in dobre pripovednosti. Zgodbo vedno naredijo različni posnetki – portreti, ambienti, detajli. To je bilo tudi moje najpomembnejše navodilo vsem fotografom – imeti odprte oči za celotno dogajanje in za majhne podrobnosti. Začutiti človeka in okolico. Fotografi so morali poosebiti bistvo projekta – medsebojno spoštovanje in sprejmanje, da so lahko naredili dobre posnetke. Fotografija je večsmerna, kompleksna komunikacija. Pravzaprav pove o fotografu skoraj več kot o portretirancu!

Poslednji izziv je pripadel meni. Vse skupaj je bilo potrebno spraviti še v tekste in v končno grafično podobo. Grafično oblikovanje ima na končni izdelek ogromen vpliv. Še tako dobre fotografije postanejo medle, če so slabo predstavljene. Pri Canonu so me kar dobro izšolali z svojo debelo knjigo navodil glede oblikovanja. Sem kar malo “švicnila”, da je končna podoba dobila svojo zeleno luč in šla v tisk.

Moški del ekipe je poskrbel za fizično izvedbo razstave. Izdelava stojal, tisk, logistika s postavitvijo, tehnikalije. In potem veliki finale, odprtje razstave. Prireditev je projekt zase, kup reči je potrebno organizirati in pripraviti, da tista ena ura steče tako kot mora. Če nisi nikoli organiziral kakšne prireditve, se ti ne more niti približno sanjati, o čem vse je potrebno razmišljati in kakšen zalogaj je vse skupaj.

Vsi skupaj smo opravili res odlično delo. Vsak od udeleženih je prispeval svoj košček v mozaik. Razstava je že vso poletje na ogled v simpatičnem parku Žalec, v senci dreves, takoj pri roki je osvežitev v obliki pivske fontane. Zanimiva atrakcija, ki privlači firbce od blizu in daleč. V zadovoljstvo mi je, da si razstavo ogleduje precejšnja množica ljudi in da so odzivi res dobri. Razumem jih kot učinek metuljevih kril. Res drobcen piš, a prispeva k velikemu vetru. Vsake toliko se v parku usedem na klopco s kakšnim sladoledom v roki in opazujem. Ljudje se ob panojih ustavljajo. Dejansko preberejo vse tekste – skoraj več berejo kot pa si ogledujejo slike, kar me je docela presenetilo. Morda le nismo tako brezupni, ni vse v novodobni sekundni pozornosti, še si znamo vzeti čas, prebrati, razmišljati, podebatirati. Mimogrede, konkreten zapis o dogodku sem pripravila za stran Digitalne kamere – klik tukaj.

 

Hvala Canonu, da nam je zaupal tale čudovit projekt in iz srca hvala vsem, ki ste prispevali svoj košček v mozaik s svojo energijo in časom. Tudi tistim, ki ste si vzeli čas in si razstavo ogledali in ob njej razmislili. Zgodbe so šle tudi čez meje Slovenije in so z navdušenjem sprejete tudi v mednarodnem okolju.

 

devet razstavnih panojev, ki so postavljeni v parku Žalec

PROJEKTNE SKUPINE IN TEME

Torej: osem projektnih skupin, osem (razširjenih) parov junior + senior fotograf, osem zgodb, dva mentorja. Predstavljam tekstualni del in naslovne fotografije, vse ostalo pa je na ogled na razstavi v parku.

ALEŠ

ŽIVLJENJE Z DOWNOVIM SINDROMOM
foto: junior ROY LAH, seniorka RENATA HÖNIGMANN, mentorica ANDREJA RAVNAK

Zaradi svoje drugačnosti in posebnih potreb so osebe z Downovim sindromom pogosto umaknjene na rob družbe oz. skrite od nje. Da bi ugotovili, kako se s tem spopadajo in kdo pravzaprav so, smo obiskali Aleša.

Bili so drugačni časi. Staršema Danici in Zvonetu so ob srečnem dogodku pred 36 leti sporočili le, da bo njun novorojenec »malo več spal«. Šele ob vstopu otroka v vrtec sta se morala zares soočiti z drugačnostjo in začeti spopadati s kolesjem sistema, ki ni dovoljevalo, da bi Aleša vključili med ostale otroke. Kot otrok s težavami v razvoju je moral v posebno enoto vrtca. Starša sta ga vedno obravnavala enakovredno kot ostale, s potrpežljivim upoštevanjem, da za učenje in aktivnosti potrebuje več časa. »Nikoli ga ne bi zamenjal za kakšnega drugega otroka,« nam je zaupal oče. Rad bi ga pripravil na čim bolj samostojno življenje.

Življenje družine je prilagojeno Aleševemu tempu, sicer pa poskušajo na polno izkoristiti svoje skupne dni. Radi gredo v družbo, na sprehode in prireditve, še posebej ljuba so jim potovanja. Aleš je navdušen nad Turčijo. Njihov dom je poln družinskih fotografij, dopustniških vtisov in spominkov, mamin telefon kar poka od številnih družinskih fotografij in sinovih portretov, Aleševa soba pa je še posebej lepo urejena s številnimi priznanji, fotografijami in ljubimi predmeti. Ena stena je v vijolični barvi in med klepetom izvemo, da je strasten navijač svojega najljubšega nogometnega kluba.

Obiskali smo ga tudi na njegovem delovnem mestu. V Centru za varstvo in delo v Celju izdeluje različne keramične izdelke, ki pogosto najdejo tudi svoje kupce. To je njegov drugi dom, kjer se srečuje s sebi podobnimi, pa tudi svojo simpatijo ima tam. Pravi, da z njo rad pleše, vendar ga trenutno čaka operacija kolkov. Poleg tega je ponosen, da ima službo – tako kot ostali v družini.

Red in urejenost sta temelj njegovega vsakdana. Rad se lepo uredi. Na steni ima svojo karikaturo: ob portretu s kravato je zapisano »direktor«. Med našim obiskom je še posebej slovesno odprl predal svoje pisalne mize, iz njega povlekel majhno belo škatlico, jo odprl in iz nje vzel rdeči metuljček. Sam si ga je nadel, se nadišavil in oblekel, da smo se lahko skupaj podali na krajši sprehod po mestu. Želel nam je pokazati svoje najljubše točke.

Zavil je v cerkev, kjer smo lahko opazovali njegov obred s prižigom svečke za svojo pokojno babico, ki jo je imel zelo rad. Povabil nas je v svojo najljubšo kavarno. Obožuje kavo in občasno se sam odpravi skozi mestne ulice, da si jo privošči. Ko nam je ponosno razkazal še ostale svoje »kava lokacije«, sta bila celo starša nekoliko presenečena. Aleš je bil navdušen nad tem, da smo ga prišli fotografirat in da je v središču pozornosti. Izkazalo se je, da prav rad pozira za fotografije.

Andreja Ravnak

AURORA & MARIUS

ROMUNSKI DELAVCI V HMELJEVIH POLJIH SAVINJSKE DOLINE
foto: juniorki AJDA ZAGRUŠEVCEM in EVA SIMONČIČ, senior RUDI KRAJNC, mentorica ANDREJA RAVNAK

»Pri vsakodnevnem kolesarjenju po Savinjski dolini sem pogosto opazoval delavce na hmeljiščih, ki pokrivajo večji del kmetijskih površin. Vprašal sem se, kdo so ti ljudje in kako se počutijo, razmišljajo med delom, izpostavljeni vsakemu vremenu. V tem projektu se mi je ponudila prilika, da se jim približam in s fotoreportažo prikažem njihovo življenje. Vsi so prišli od daleč, iz Romunije, da opravijo delo, ki ga domači delavci ne želijo prevzeti. Kljub težavam s komunikacijo zaradi jezika, lahko trdim, da so to delovni ljudje, ki so prišli k nam, da bi pomagali svojim družinam. Brez težav so pristali na fotografiranje, pokazali svojo dobro voljo. Na delu so si kaj tudi zapeli in celo malo zaplesali sredi hmeljišča. Iz njihovega izraza je videti, da so zadovoljni s svojim življenjem, kljub temu, da se redko vidijo s svojimi družinami, ko jih delo vodi po drugih državah – Španiji, Italiji, Avstriji. Kljub svoji drugačnosti, jeziku, barvi kože in navadam, so to običajni ljudje, vredni spoštovanja, ker si s težkim delom služijo svoj kruh. S spoznavanjem drugih, drugačnih, si širimo obzorja in odpravljamo neupravičene predsodke.«

Tako je svojo izkušnjo zapisal Rudi Krajnc, pobudnik, da smo se lotili te zanimive teme. Dvakrat letno na hmeljeva polja Savinjske doline prihajajo sezonski delavci iz Romunije in začasno postanejo del lokalne skupnosti. Jezikovne ovire in specifika dela so razlog, da se vanjo težje vključujejo, a vendarle so v tem okolju postali že dobro poznana in večinoma pozitivno sprejeta stalnica.

Foto portret delavcev se osredotoča na Auroro in Mariusa, ki skupaj z ostalim ducatom kolegov opravljata dela na hmeljevih poljih za eno od kmetij. Vsi prihajajo iz romunskega mesta Târgu Mureş in po končani sezoni del na hmeljišču se nekateri vračajo domov k družinam, drugi pa nadaljujejo s sezonskimi deli drugod po Evropi – npr. z obiranjem špargljev, jagod, pomaranč, grozdja. Kmetija Trobiš postane njihov drugi dom za dva pomladanska in en poletni mesec. Spomladi poskrbijo za napenjanje vrvic in rast hmelja, pozno poleti pa je na vrsti obiranje hmelja na 28 hektarih polj. Nastanjeni so na kmetiji, kjer živijo v svojih skupnih prostorih, za njih pa že 18 let skrbi tudi izkušena kuharica Mariška, ki pripravlja obroke z romunskega jedilnika. Gospodar kmetije se je naučil njihovega jezika. Prve delavce je iz Romunije pripeljal že v začetku devetdesetih. Rad poudari, kako se je Romunija v tem času spremenila in kako napačne predstave o njej še nosimo s sabo iz preteklosti.

Fotografi smo delavce ujeli v prostem času in pri delu. Sprejeli so nas v svojih prostorih, moški so se pohvalili z improvizirano fitnes sobo in kotičkom za druženje, kuharico pa smo zmotili pri pripravi mesnih kroglic. Nekako štorasto smo se sporazumevali, sprva nam je bilo vsem skupaj precej nelagodno, potem pa se je vzdušje precej sprostilo in ko smo jih naslednjič fotografirali med delom na polju, sta bili dobra volja in njihova glasba tisti, ki sta obarvali popoldan.

Aurora _ foto Andreja Ravnak

DILSI & ŽANI LUISA

SLOVENSKI DOM POSVOJENIH AFRIŠKIH DEKLIC
foto: juniorki TIA BREZOVNIK in TJAŠA VREČAR, senior SILVO RAMŠAK, mentor IGOR ROSINA

»Življenje mi je namenjalo različne preizkušnje, ki so me gnetle, pilile in oblikovale v osebo, zrelo za življenje. Življenje je zgodba. Nekateri pravijo, da knjiga, ki je napisana že ob rojstvu. Kdo bi vedel. Vem pa, da življenje niso le lepe reči in lepi dogodki, življenje je mnogo več in je eno samo!« Maja Štamol je mednarodno priznana modna oblikovalka, ki svoje življenjske izkušnje brez dlake na jeziku podeli z drugimi.

»… če sem bila na začetku najine skupne poti prepričana, da jo bova nadaljevala samo v dvoje in bom “le” žena, je Stane verjel v več. Danes sem hvaležna, da je tako, saj sem tudi jaz mama! Mama, ki ni rodila, ampak mama, ki skrbi, vzgaja, crklja in ljubi dve deklici, ki sta ju rodili drugi mami. Ljubezen do njiju je povsem enaka, kot če bi ju rodila jaz.«

Ko sta s partnerjem prišla do odločitve za posvojitev, so jima na poti stale številne birokratske prepreke. »Posvojiti otroka je zelo težko, takrat v Sloveniji skoraj ni bilo možnosti. Na listi čakajočih se nisva nikamor premaknila,« razlaga. Možnosti sta iskala tudi po svetu in v Afriki se jima je nasmehnila sreča. Žani je bila stara pol leta, ko je svojo družino v Gvineji Bissau zamenjala za novo. Bila je prva iz te države, ki je dobila nov dom v Sloveniji. Maja je končno postala mama.

Deklici izvirata iz iste države, a iz različnih krajev in plemen. Odzivi v Sloveniji so bili vedno pozitivni, kako ne bi bili, saj je pogosto slišati, da »črni otroci so absolutno luštni!« Povsod sta bili takoj središče pozornosti. Danes je Žani 13-letno dekle, ki bi želelo po maminih stopinjah, zanima jo modno oblikovanje. Dilsi je eno leto mlajša, ob posvojitvi je bila stara dve leti in pol. Obiskujeta Waldorfsko šolo in v prostem času sta športno aktivni. »Med druženjem nisem začutila nobene druge razlike kot barvo kože. Njun vsakdan je enak našemu,« je opazila mlada fotografinja Tjaša.

Prvič so šli skupaj na pot v Afriko, ko je Žani praznovala 10. rojstni dan. »Nikoli, zares nikoli nisem pomislila, da bi jima zamolčala zgodbo njunih bioloških mamic. Od vsega začetka sta z nami, v zgodbah, slikah in dejanjih. Afrika, njuna domovina, je v naših srcih, je naš drugi dom, tam je del naše drużine. Vedela sem, da se bomo tja vračali in hčerkama dali toliko ljubezni, da se bosta radi vračali tako k njim, kot potem nazaj k nama.«

Velike kulturne razlike in slike življenja v Afriki so se družine precej dotaknile. »Hiša iz blata, v katero teče voda. En sam velik lonec nad ognjem na dvorišču,« slikovito pripoveduje Maja. Ogromen delež prebivalstva je še vedno nepismen. Doživetja iz Gvineje Bissau so porodila zamisel o povezavi in pomoči med državama. Nastala je Toka toka Žani – ustanova za vzpodbujanje izobraževanja v Afriki. Iz drobnega utrinka o novi družini temnopolte deklice je skozi leta nastala velika zgodba o povezovanju in spoštovanju.

Dilsi in Žani Luisa _ foto Igor Rosina

"GARGAMEL"

NA ROBU DRUŽBE – MED ODVISNOSTJO IN SVOBODO
foto: juniorja ROY LAH in NACE VRBEK, seniorka IRMA KRAJNC, mentor IGOR ROSINA

Pomlad, četrtkovo jutro, ura je osem. Sonce je že visoko in prijetno greje skupino, ki se je zbrala v manjšem parku sredi mesta. Dekleta, ženske, moški v najlepših in srednjih letih, mešana druščina, kakšen ducat jih je, vsake toliko se še kdo pridruži. Posedajo po klopcah, debatirajo, se smejejo. Park v buhtečem majskem zelenju, na sredi idilično šumijo curki vode po belih oblinah skulpture vodnjaka. Nekdo v termovki prinese kavo, razdeli lončke, natoči, na kratko poklepeta s prisotnimi in odide. Tako je bilo tudi včeraj in najbrž bo tudi jutri, če ga le vreme ne bo zagodlo s kakšnim deževjem.

Dva foto mentorja, dva mlada fotografa in ena foto seniorka se pomešamo med opisano druščino. Lepo nas sprejmejo, prijazni so, nasmejani, radovedni. Začetna zadržanost hitro mine, zaklepetamo se in na zunaj se najbrž zdi, da smo le eni izmed njih. Takoj se izjasnijo, kdo ne želi biti na fotografijah, ostali pa se z veseljem pustijo dokumentirati. Razkažejo nam tudi marsikaj, kar ni primerno za javnost. Pravijo, da so pozitivci, v svoji družbi potrebujejo spoštovanje. Tiste, ki se neprimerno obnašajo, izločijo. Ker lepa beseda lepo mesto najde. Tudi pospravijo vedno vse za sabo, pravijo.

Povprašamo jih po imenih. Matej, Uroš, Riči, Pico, Gargamel, Radenska, Elvis … Tako se kličejo, za tu in tam koga niti ne vedo pravega imena. Pravijo, da so sotrpini. »Tu te vsi razumejo,« pristavi Gargamel. V tem krogu ima življenje svoje zakonitosti, vse se vrti okoli denarja, ki ga ni nikoli dovolj in zato ne morejo biti zares pristni prijatelji. Zanimajo nas njihove življenjske zgodbe.

Imel je normalno življenje, partnerko, dom, avto. Zgodilo se je, da je svojo izbranko našel s svojim najboljšim prijateljem. Pravi, da je »zašel v čudno družbo, zabluzil, po naključju preizkusil prvo drogo« in potem se je le še stopnjevalo. Že tri desetletja se suče v začaranem krogu odvisnosti od prepovedanih drog in zdravljenja od odvisnosti, tudi v komunah. Po daljših večletnih obdobjih, ko je »čist«, ga kakšen slab dan pahne nazaj v vrtinec. Trenutno je na manjših odmerkih metadona in počasi bi ga rad opustil, da si uredi življenje.

Čez nekaj časa iz torbe vzame belo tabletko, nas pokliče k dokumentiranju in jo zdrobi…

Medtem poslušamo druge zgodbe. Drugačne, zapletene, težke, tiste z obrobja družbe. Prav vse imajo enak skupni imenovalec: vrtenje v peklenskem krogu odvisnosti, iz katerega se zdi nemogoče izstopiti. Vsak dan znova iluzija drugačnega jutri. Pa vendarle, na koncu se vse skupaj ustavi pri – ljubezni!

Takole Irma razmišlja o tem, kar je doživela v parku: »Za krovno zgodbo bi izbrala ljubezen. Zelo me je presenetilo, da so vsi poudarjali ljubezen, ki je za nas samoumevna in vsakdanje doživetje. Gospa Srečka je zelo lepo pozirala s svojim dragim in je kar žarela. Tudi uredila se je za naše fotografiranje. Kupila si je nove čevlje in izpostavila, da so stali 40 eur. Žal mi je, da nisem uspela fotografirati deljenja rumove kroglice med njima. Tudi Radenska je s ponosom povedal, da ima partnerico, ki ima 6 otrok in jo ima zelo rad. Od 9 leta je na ulici, ker ga je očim pretepal, dvakrat je že bil v zaporu, sedaj pa uživa v ljubezni.«

Gargamel _ foto Andreja Ravnak

IRMA & KARLI

UPOKOJENCA, STRASTNA IGRALCA TELEFONSKE IGRICE
foto: juniorka FRANKA VUČINA, senior MILAN KARLIN, mentorica ANDREJA RAVNAK

Zapis na družbenem omrežju, ki čaka komentarje: »Starejši par sedi v kavarni in na štirih telefonih igra igrico. Tvoja prva misel?«

»Sta v koraku s časom.« »Bebca.« »Carja.« »Tem se je utrgalo.« »Mlada po srcu.« »Cepca.« »Nekaj je treba početi v teh letih.« »Moj bog.« »Vse smo zj…, nazaj in naprej.« »Kakšna frajerja!«

Kakšna sočnost in pestrost komentarjev, ki še kako odražajo dejansko sliko! Zelo vsakdanja, precej obrobna tema, pa se ob njej najbolj krešejo mnenja. Vsakdo se čuti poklican, da razsodi, kaj je prav in kaj ne. Se spodobi, da upokojenca svoj čas posvečata igri?

Irma in Karli sta zadovoljen in aktiven par zrelih let. Upokojenca, ki svoj čas preživljata z vnuki, ustvarjalnimi hobiji in aktivnostmi na Univerzi za 3. življenjsko obdobje. Po ničemer prav posebej ne izstopata od povprečja in tudi njun igričarski hobi ni prav nič nenavadnega. Maja 2023 je po statističnih podatkih igrico Pokémon Go igralo več kot 80 milijonov ljudi širom planeta. Sta del izjemno velike mednarodne skupnosti, pa vendarle sta deležna številnih nasprotujočih si opazk in komentarjev.

Srečali smo se v njuni najljubši kavarni. Strateško je dobro pozicionirana in tukaj se pogosto družita z večinoma precej mlajšimi soigralci različnih kovov, tudi kakšen profesor se najde med njimi. Če ne gre v živo, sta s skupnostjo povezana preko klepetalnika Discord. Skozi zabavno druženje smo spoznali osnovne značilnosti igre in kaj je tisto, kar ju je tako pritegnilo. Irma je začela igrati z vnukom, ko sta skupaj preživljala prosti čas zunaj. Čez nekaj let je vnuk prenehal, ona pa je nadaljevala in pridružil se ji je še mož Karli. Danes se lahko pohvalita z vrhunskim rangiranjem v svetovnem merilu – ona je na stopnji 49 od 50, Karli pa na 47. Za svoj uspeh sta morala svoj hobi iznajdljivo tehnično podkrepiti; iznašla sta cel kup načinov, kako priti do boljšega rezultata. Občasno uporabljata kar štiri telefone naenkrat in Karli je uporabil svoje ročne spretnosti za izdelavo posebnih stojal. Ne boste verjeli, kako urno Irmi letijo prsti po vseh telefonih hkrati! »Z nečim moraš ohranjati elastičnost,« v smehu navrže.

Bistvo igre je, da se igralci za lov na Pokemone pomikajo od točke do točke v mestih in po pokrajini, pri tem uporabljajo zemljevid, se naučijo česa novega o znamenitostih in se povezujejo v ekipe. “V tujini uporabljava le še zemljevide v aplikaciji, saj so na njih vse znamenitosti, ki si jih je vredno ogledati,” doda Karli. Skupaj imata to za redno rekreacijo in povod, da se sprehodita skozi mesto in gresta na kavo ter druženje. Komentarji v stilu »Moja hči je asocialna in preobilna. Do sedaj ni pokazala nobenega interesa za vadbo, včeraj pa je ob igranju igre prehodila 15km!« niso nič nenavadnega. Irma in Karli se skozi skupni hobi vadita v angleščini, prostorski orientaciji, miselni in fizični telovadbi, timskemu pristopu, razvijanju socialnih spretnosti in krepita svoj odnos. Veselje ob raziskovanju, ki ga ta igra prinaša, ni rezervirano samo za mladino. Strast in iskrice lahko vnaša tudi v tretje življenjsko obdobje.

»Sta zelo zanimiv par in zdi se mi da so tudi fotografije super, saj sta lepo sodelovala,« o opravljeni foto nalogi razmišlja Franka.

Irma in Karli _ foto Andreja Ravnak

MOJCA

KRALJICA ULICE
juniorki LANA URŠIČ in URŠA KRIŽNIK, senior KARLI KRAJNC, mentor IGOR ROSINA

Rojena v Novem mestu, kot majhna deklica se s starši preseli v Kranj in kot mlada ženska si v Ljubljani ustvari družino s štirimi otroki. A ne gre vse po načrtih. Partnerjeva odvisnost od alkohola, psihično in fizično nasilje jo po desetih letih prisilijo k odločitvi, da vsaj zavoljo perspektive otrok naredi konec tej zgodbi. Z dojenčico v naročju, v navidezno brezizhodni situaciji, jo patronažna sestra poveže s Centrom za socialno delo. Trije starejši otroci so predani v rejništvo, z najmlajšo odide v materinski dom Škofljica. S trebuhom za kruhom se za 10 let preseli v Zagorje, sledi obdobje stečajev velikih podjetij in v iskanju nove zaposlitve si v Novih Jaršah poišče najemniško sobo. Zaradi zdravja so njene delovne zmožnosti omejene na lažja dela, izobrazbo ima nizko in že njena starost je težava pri iskanju zaposlitve. Stroški najema so kljub vsemu preveliki, da bi zmogla skozi mesec, zato poišče pomoč CSD. Dom ji najdejo v Zavetišču za brezdomce v Celju.

In tukaj jo srečamo s projektno skupino, da bi s pomočjo fotografije prikazali delček njene zgodbe, ki ni le njena, je življenjska zgodba marsikoga in morda se premalo zavedamo, da pravzaprav vsakdo lahko postane Mojca: brez zaposlitve, brez strehe nad glavo, brez svojih ljudi. Požiramo njeno zgodbo in naslednji dan Karli o naši fotografski izkušnji zapiše takole: »Težave soljudi se me preveč dotaknejo, pa tudi brskanje po njihovem življenju mi je neprijetno. Osebno veliko raje slikam vesele dogodke in srečne ljudi.«

V zavetišču življenje poteka po določenih pravilih, vsako zavetišče ima svoja. V Celju živi 25 oseb in Mojca poudari, da jih zelo malo ne uživa alkohola. Na začetku je bilo precej stresno, v tej mali skupnosti različnih karakterjev si je morala izboriti svoje mesto in svoj košček spoštovanja, s časom pa se je naučila tudi, kako s posamičnimi sostanovalci komunicirati. Opora pri zaposlenih ji pomeni veliko. Zavod Socio ima pod svojim okriljem tudi materinski dom, z varovanci imajo pogosto skupne aktivnosti. Veseli se letošnjega 10. oktobra, ko bo Dan brezdomstva.

Najdete jo lahko kot prodajalko časopisa Kralji ulice pred eno izmed celjskih trgovin. Pripoveduje, kako težko je dobiti soglasje katere izmed trgovin, da bi lahko občasno pred vhodom prodajala časopis. Res da so trgovske hiše običajno prijazne, a brez pisnega dovoljenja ne gre. Mimoidoči so ji kot »kraljici ulice« večinoma naklonjeni, časopis Kralji ulice se je tudi v celjskem okolju že dobro prijel in ima veliko bralcev.

Mojca ni le prodajalka, ampak tudi ustvarjalka vsebin. Rada piše. O čemerkoli, kar ji pade na misel, tudi pesmi. Rada bi napisala knjigo o nasilju, a je »skregana z vejicami« in njene povedi so menda neskončno dolge in težko berljive. Zaradi tega si želi na tečaj pisanja, na katerem bi dobila tudi več informacij o tem, kako sploh izdati knjigo in jo narediti prepoznavno. »Dolge povedi ne bi smele biti ovira. Dobro je imeti svoj stil pisanja, le izpiliti ga je najbrž potrebno,« razmišljam na glas, ko jo v deževnem popoldnevu peljem domov. Takrat, na samem, mi šele zaupa, da se bori s težkim bremenom: kljub temu, da so vsi njeni otroci v življenju uspešni in s tremi ima stike, jo še vedno obremenjuje neskončna krivda, da jim ni zmogla nuditi družine.

Mojca _ foto Andreja Ravnak

PETER

TETRAPLEGIK – FOTOGRAF
foto: juniorja NIKA ROZMAN in PATRIK ROZMAN, senior MARJAN POTOČNIK, mentor IGOR ROSINA

Peter Planinšek, prvi in še vedno edini tetraplegik med slovenskimi fotografi premika meje in si na različnih področjih postavlja nove mejnike, ki se še marsikateremu zdravemu človeku zdijo nedosegljivi. Do podrobnosti obvlada delo z računalnikom, razvil je inovativen sistem brezročnega fotografiranja, sodobna tehnologija mu pomaga, da si lahko odpira vrata, skrbno pomete dvorišče s svojim vozičkom in to z nasmeškom komentira: »Da se ne vozim v prazno…« A pot do tega, da spet živi polno življenje, je bila dolga in zlasti prva leta zelo trnova in zavita v temo. »Ne bi je zmogel brez pomoči družine in zlasti žene Karmen, ki ni nikoli obupala in se je dobesedno žrtvovala zame,« priznava danes in dodaja, da je bil ključen tisti trenutek, ko je nehal obupavati nad tem, česa vse ne zmore več, in se začel spraševati, kaj pa bi vendarle lahko počel. Zato danes uživa v fotografiranju, svoje omejitve pa iz bremen spreminja v izzive.

V letu 2000 mu je življenje usodno spremenila prometna nesreča. Kot voznik tovornjaka je bil vajen dolgih poti iz Italije v Rusijo, Uzbekistan in Kazahstan. S krajše poti v Črni gori je ob povratku ženi spisal sporočilo, naj ga pričaka s kavo, pol ure zatem pa je pri Zaprešiču vanj z osebnim vozilom čelno trčil vinjen voznik. Trk je bil tako silovit, da se je tovornjak prevrnil. Peter se je zbudil v zagrebški bolnišnici s hudo poškodbo hrbtenjače, hrom od vratu navzdol. Po dveh mesecih zdravljenja in desetih mesecih rehabilitacije je od nevrokirurga izvedel bolečo novico, ki je povozila vse njegove upe, da bo kdaj še lahko uporabljal svoje telo: kljub temu da lahko ves čas čuti celo telo in celo pomiga s prstom na eni nogi, ne bo nikoli več hodil in premikal rok.

Podrlo se mu je življenje in izpuhteli so vsi načrti, ki jih je imel z ženo in obema otrokoma. Res da mu je družina stala ob strani in mu nudila vso pomoč, a sam se je izgubljal in njegova razmišljanja so vedno pristala pri vprašanju, zakaj ravno on. Ni več našel smisla življenja, najbolj ga je bolela odvisnost od drugih in dejstvo, da se ljudem smili. Počutil se je manjvrednega. »Po približno petih letih, ko sem imel tudi že kar resne druge zdravstvene težave, pa sem le spoznal, da tako ne gre več in bom s to otopelostjo, samopomilovanjem in zavračanjem pomoči preprosto uničil samega sebe in svoje najdražje.«

Od te točke naprej je pomagala njegova inovativnost in neverjetna vztrajnost. Odločil se je, da bo po dolgih letih spet fotografiral – a kako vendar, če prikovan na voziček ne more uporabljati niti rok? Spoznati je moral tehnologijo, ki bi mu lahko pomagala, da s pomočjo palčke v ustih upravlja opremo, jo s pomočjo znancev prilagajal za svoje potrebe, prvič v življenju se je naučil delati z računalnikom, ki ga upravlja s pomočjo posebne kamere in senzorja na kapi, postal je izjemno aktiven v fotografskem društvu ter v društvu paraplegikov, kot soustanovitelj zavoda Vozim je osveščal mlade o varni vožnji in še danes ima dneve zapolnjene s številnimi aktivnostmi.

Peter _ foto Igor Rosina

SAŠA

VRHUNSKA ŠPORTNICA BREZ NOGE
foto: juniorki FRANKA VUČINA in LANA URŠIČ, seniorka DRAGICA GROBELNIK, mentorica ANDREJA RAVNAK

Ko človek ostane brez okončine, se mu zlahka podre svet. Z močno voljo ga mora zgraditi na novo, se prilagoditi prej neznanim oviram, se soočati z novimi izzivi in dokazovati svoje sposobnosti. Zaradi prometne nesreče je Saša Kotnik Hren pri 16 letih izgubila nogo in od takrat z izjemno voljo in pozitivno energijo gradi kariero v svetu vrhunskega športa, se poklicno uveljavlja in ima polno družinsko življenje.

Bil je povsem običajen dan, ko je kot mlada sopotnica na motornem kolesu doživela prometno nesrečo, zbil jo je avto. Dobro se spomni, kako je v neznosnih bolečinah preživljala 9 dni po usodnem dogodku. Noge ji niso uspeli rešiti, sledila je amputacija. »Ati, kak je fajn!« se je pridušala očetu, ko je bila odrešena bolečin. Bila je polna življenjske energije in želela je biti čim prej ponovno aktivna. Preden je l. 1998 dobila svojo prvo protezo, je morala čez skoraj enoletno obdobje rehabilitacije.

Proteza je ni odvrnila od njenega najljubšega športa. Odbojko je pričela igrati že v četrtem razredu osnovne šole in z enakim začetkom ter strastjo do odbojke se sedaj pohvali tudi njena hči Aneja. Brez pomislekov se je na polno lotila sedeče odbojke, s katero se je spoznala v Univerzitetnem rehabilitacijskem inštitutu Soča, in v tem športu dosegla praktično vse, kar se je doseči dalo. V stekleni vitrini na hodniku smo lahko občudovali nekatere izmed njenih najvišjih priznanj, tudi z evropskega in svetovnega prvenstva ter paraolimpijskih iger. V zadnjem obdobju se je preusmerila v trenerske vode in svoje izkušnje prenaša na nove generacije športnikov.

Fotografi smo jo ujeli na krajši bolniški odsotnosti, ko je čakala na novo protezo. Ker nismo imeli priložnosti, da jo vidimo v telovadnici, sta nam z Anejo kar na tleh domačega hodnika prikazali, kakšna je tehnika igre v sedečem položaju. »Ko gre zares, se igra brez proteze,« nam je pojasnila. Z žogo na konicah prstov je kar žarela in košček njene strasti smo lahko začutili v živo.
Spoznali smo njeno družino – moža, dva otroka in psa, ter se skozi sproščen pogovor čudili številnim zanimivim anekdotam iz njenega življenja. Vajena je vseh vrst komentarjev, ki prihajajo iz ust neznancev. Recimo nekoč, ko je s protezo in kratkim krilom stala v vrsti pred blagajno, se je od zadaj slišalo: »Kdo jo bo pa imel.«

»Ponoči dam nogo dol,« se nam je zdela sicer nenavadna izjava, a ko nam je prikazala, kakšen je postopek obuvanja proteze, je to izvedla izjemno hitro in rutinsko. Kljub vsemu ni tako enostavno, vsake toliko se stvari zakomplicirajo, odprejo se rane na nogi ali pa je potrebna nova proteza. Starih se je nabralo že za cel šopek! Najbolj je nesrečna, če mora uporabljati invalidski voziček. Proteza je njena pot v svobodo gibanja.

Urno se vzpne po stopnicah in se vrne v mini krilcu, da to svobodo ujamemo tudi fotografi. »Zdi se mi zelo pogumna,« pripomni Franka.

Saša _ foto Lana Uršič

PREDSTAVITEV ČLANOV EKIPE

Zdi se mi fer, da kaj povemo tudi o ustvarjalcih projekta. Vsi so sprejeli nove izzive, se po svojih močeh potrudili in se naučili česa novega. In imeli smo se dobro, navezali smo nova poznanstva, se zavedli lastnih predsodkov in kakšnega vrgli v koš. Delati smo morali precej na hitro in vsi bi si želeli še kakšnega bolj poglobljenega in dolgotrajnega projekta v tem smislu.

Ekipa, po abecednem redu:

 

ANDREJA RAVNAK

Mentorica projekta. Po izobrazbi in profesiji arhitektka, soavtorica projektov večinoma javnih stavb, ki jo je pred dobrim desetletjem odneslo tudi na področje fotografije in jo tam vedno bolj posrkalo. Je dobitnica številnih domačih in mednarodnih fotografskih nagrad, nosilka mojstrskega naziva pri Fotografski zvezi Slovenije in visokega naziva v mednarodni zvezi FIAP. Pogosto je vabljena v žirijo na domačih in mednarodnih fotografskih razpisih, aktivno deluje v Digitalnem Foto Klubu in Fotografski zvezi Slovenije. Že nekaj let je urednica fotografije in ustvarjalka raznovrstnih vsebin pri reviji Digitalna Kamera, sicer pa je tudi mentorica fotografskih krožkov na šolah in na univerzi za tretje življenjsko obdobje. Je kreativna duša, rada ustvarja tudi na drugih področjih in piše. Ne bi zmogla življenja brez narave; če le ima čas, pobegne med travnike, gozdove, hribe, gore. Narava jo napolni z energijo in gibanje jo sprošča. Obožuje potovanja, posebej ljube so ji naravne krajine, ki jo navdušujejo s svojo geologijo.

»Nikoli se še nisem tako na blizu srečala in navezala stikov z osebo, kot je Aleš. Renata, upokojenka, mi je pri tem veliko pomagala, saj je z njim zelo sproščeno in jasno komunicirala ter si hitro pridobila njegovo zaupanje. Opazila sem, da je bila ta komunikacija za Roya, dijaka, kar precejšen izziv. Dlje smo bili skupaj, bolj je bilo vzdušje sproščeno in tudi Aleš nam je kar sam od sebe želel pokazati čim več njemu pomembnih stvari in lokacij. Z navdušenjem se je za teh nekaj uric postavil v vlogo zvezde, ki jo fotografirajo za pomemben projekt. Zame je bilo najmočnejše doživetje obisk v Centru za varstvo in delo, kjer v različnih delavnicah dela okoli 90 oseb s posebnimi potrebami. Komuniciranje z njimi zahteva dodatne veščine, ki se jih je potrebno naučiti, izhajajo pa iz razumevanja njihovega stanja. Najbrž ima zato večina ljudi težave s sprejemanjem tovrstne drugačnosti. Vodstvo CVD nas je izredno lepo sprejelo in poleg keramične delavnice, kjer ustvarja Aleš, smo si lahko ogledali še šiviljsko delavnico, izdelovanje voščilnic, drobna ročna dela in podobno. Poklepetali smo lahko z varovanci v centru in spoznali košček njihovega vsakdana. Navdušila me je zgovorna Simona, ki me je nagovorila v keramični delavnici. Čeprav popolnoma slepa, zelo dobro spremlja dogajanje okoli sebe, izdeluje čudovite glinene izdelke in se v domačem okolju samostojno znajde pri vseh opravilih. Ob priliki se v CVD še vrnem po priložnostna uporabna darila. Prav je, da podpremo njihov trud.«

 

AJDA ZAGRUŠEVCEM

Dijakinja 1. letnika programa fotografski tehnik na ŠHVU Celje, 16 let. V prostem času se ukvarja s fotografiranjem in risanjem. V svoj objektiv najraje ujame naravo, živali in portrete. Rada fotografira na terenu in spoznava nove krajine in ljudi.

»Prvič, ko smo se soočili z neznanci, mi je bilo malo neprijetno, ker nisem najbolj družaben tip osebe. Vendar čez čas, ko smo se vsi skupaj spoznali, foto ekipa in Romunski sezonski delavci, je postalo bolje. Bilo je zelo zanimivo fotografirati njihov način življenja in dela v Sloveniji. Največji izziv je bil fotografirati zelo hitre in pridne delavce, ter dogajanje na več delih hkrati. Fotografije bi lahko bile malo boljše ob dobrem vremenu, vendar nas to ni ustavilo. Izvedela sem, koliko dela je z sajenjem hmelja in o njihovem življenju v Sloveniji.«

 

DRAGICA GROBELNIK

Približuje se svojemu šestdesetemu, živi z družino v Petrovčah. Letos je 10 let, kar se udeležuje fotografskega krožka v UNI3 Žalec. Njena delovna kariera je tekla največ v smeri oblikovanja industrijske in tekstilne smeri. Po naravi je bolj umirjenega duha, ustvarjalna, kreativna in predvsem vztrajna. Oblikovanje zamisli, opazovanje in tehten zaključek so poleg ročnih spretnosti njena osnovna vrlina. Z nastopom invalidnosti je iskala nove poti, svojo aktivnost je preusmerila v naravo in pri tem je fotografija postala nov list njenega življenja. Prevzelo jo je iskanje navdihov, sprostitev in mir, potrpežljivost na eni strani in predčasno predvidevanje, akcija na drugi strani. »Nevidne stvari postanejo videne in to je zame čar fotografije. Da bi fotografija bila tudi moja služba, to pa so sanje!«, nam zaupa.

»Pomemben je sam pristop do protagonista in odprt pogovor z njim. Vzdušje mora biti sproščeno in potem vse lažje steče. Novinar pa res ni lahko biti, to pa sem šele sedaj uvidela! Potrebno je previdno in izbrano postavljati vprašanja. In narediti dobro spontano fotografijo je res loto, da ti uspe z nekaj posnetki!«

 

EVA SIMONČIČ

Dijakinja 1. letnika programa fotografski tehnik na ŠHVU Celje, 16 let. V prostem času se veliko ukvarja s športom. Živi na vasi in veliko pomaga pri domačih opravilih. Rada fotografira, z veseljem pa se udeležuje raznovrstnih taborniških aktivnosti in tekmovanj.
»Fotografija oz. fotografiranje mi pomeni veliko. Z njo lahko ustvarim več kot pa lahko ubesedim ali narišem. Še posebej so mi zanimive fotografije, ki so v temnejših oz. črno-belih tonih – te mi vzbudijo največ, tudi sicer mešanih čustev. Ne samo v šoli, fotografiram tudi pri tabornikih in doma. Grem v naravo, v gozd, na krajši sprehod in s sabo vzamem fotoaparat, saj nikoli ne veš kaj lahko ujameš na sliko, nenazadnje se iste scene nikoli ne ponovijo. Fotografirala sem že kot mala z nekim zelo majhnim fotoaparatom, ki smo ga imeli doma; ampak takrat nisem prav nič resno jemala to, bilo mi je samo zanimivo in v veselje. V devetem razredu pa sem začela malo bolj fotografirati s telefonom. Letošnje šolsko leto pa se s tem že zares ukvarjam, imam svoj fotoaparat.«

»Fotografiranje neznancev mi je bilo zelo zanimivo, ampak sem imela pomisleke, saj se še nikoli nisem podala na takšno nalogo. Ko smo prišli, približno prvih 20 minut, mi je bilo nekako nelagodno, saj nisem vedela kako in kaj, ampak potem sem se hitro privadila in začela pri tem delu zelo uživati.  Fotografiranje na terenu se mi zdi fantastično! Veliko bolj všeč mi je na terenu kot pa v studiu, saj nisi omejen in si zunaj, skratka boljše, sproščeno, svež zrak. Izziv, ki ga nisem uspela narediti, je kakšen portret od blizu, saj nisem mislila da je primerno.«

 

FRANKA VUČINA

Ima 15 let in obiskuje 1. letnik smer fotografski tehnik na Srednji šoli za hortikulturo in vizualne Umetnosti Celje. Rada fotografira in to počne že od mladih let, saj se s tem ukvarja tudi njen oče, ki jo je že pred vstopom v fotografsko šolo marsičesa naučil.

»Canon senior-junior projekt se mi zdi zelo zanimiva ideja in menim, da sem se iz tega kar dosti naučila. Delo je bilo precej zabavno saj so vsi rade volje sodelovali in smo se imeli super. Nisem se počutila, kot da sem v sobi polni neznancev, ampak je bila prav prijetna družba. Fotografiranje na terenu je bila zame precej nova stvar in se mi je zdelo super, res sem se počutila kot pravi fotograf. Sicer me je na začetku malo skrbelo, kako bomo to izpeljali in kako se bom pogovarjala oziroma ujela z neznanci, a je bila na koncu prijetna izkušnja.«

 

IGOR ROSINA

Mentor projekta. Fotograf z dušo in srcem, fotografija ga je popolnoma prevzela, odkar je v mladih letih zaradi poškodbe za sabo pustil športno kariero. Po izobrazbi diplomirani fotograf, se je v svoji karieri preizkušal na številnih fotografskih področjih in raznolikih poslovnih poteh. Posebne izzive mu je predstavljala reportažna fotografija na vojnem območju Sarajeva, sicer pa je izkušen studijski fotograf ter neustavljiv organizator potepov širom Evrope, namenjenih specifično fotografom. Je lastnik in glavni urednik revije Digitalna Kamera, predsednik Digitalnega Foto Kluba, učitelj strokovnih predmetov programa fotografski tehnik na Šoli za hortikulturo in vizualne umetnosti, predavatelj, organizator fotografskih delavnic in odličen poznavalec fotografske tehnike.

IRMA KRAJNC

Upokojenka, ljubiteljica narave in potovanj. Lepe trenutke želi ohraniti tudi na papirju, zato se ukvarja s fotografijo, ki to omogoča. Je ljubiteljska fotografinja in fotografira s telefonom. Pravi, da je za kvalitetno fotografijo v njeni družini je odgovoren njen mož Karli. Letos je prvič obiskovala tudi tečaj fotografije na UTŽO Žalec.

»Moja izkušnja na tem projektu je bila kar težka, saj sem imela zelo zahtevno temo. Težko se je približati ljudem, ki jih je družba odrinila na rob, v tako kratkem času. Pa še fotoaparat Canon sem uporabljala prvič.«


KARLI KRAJNC

Že 11 let upokojenec, star 70 let, po izobrazbi inženir metalurgije. Fotografirati je začel že leta 1974 kot član LT Emo, kjer je opravil B izpit iz fotografije – razvijanje filmov in slik v ČB tehniki. Ker je imel z fotografiranjem in razvijanjem veliko veselje, si je doma uredil svojo temnico. Velik preobrat mu je prinesla barvna fotografija in za njo še digitalni fotoaparati. Pred kakšnimi 20 leti se je včlanil v Fotografski krožek na UTŽO Žalec, kjer se je seznanil s programi za obdelavo slik in ti so mu dali nov navdih pri ustvarjanju. Fotografija mu predstavlja užitek in izziv, posebno na daljših potovanjih kjer poskuša ujeti lepoto dežele in utrip ljudi.

»Pri Projektu Canon moram priznati da sem imel kar nekaj problemov. Tema »drugačnosti« mi nikakor ne leži. Težave soljudi se me preveč dotaknejo, pa tudi brskanje po njihovem življenju mi je neprijetno. Osebno veliko raje slikam vesele dogodke in srečne ljudi.«

 

LANA URŠIČ

Dijakinja 1. letnika programa fotografski tehnik na ŠHVU Celje, 16 let. Živi na podeželju sredi neokrnjene narave. S fotografiranjem se ukvarja že tri leta. Fotografija ji pomeni veliko – to delo ji je najbolj zanimivo in jo zelo navdušuje.

»Fotografiranje osebe, ki je ne poznam, je bilo zelo zanimivo. Pogovor in portretiranje je bila neka nova izkušnja in v njej sem uživala. Morali smo na teren, spoznati novo okolico, nove ljudi okoli nas. Na začetku me je bilo malo strah, kako bo to vse skupaj potekalo, a na koncu je bilo vse tekoče in umirjeno. Iz tega projekta sem se naučila, da me ne sme bit strah kako bo potekalo takšno delo, ampak da je bolje iti delat sproščeno in da je vse spontano, saj takšne fotografije so najboljše.«

 

MARJAN POTOČNIK

Je 71-letni upokojenec, vedno nasmejan, dobrovoljen in pripravljen na nove izzive. Fotografija je eden njegovih hobijev, zanjo se je navdušil že v rosnih letih. Rad se ukvarja s svojim sadovnjakom in z okrasnimi rastlinami. Še vedno je športno aktiven, pogosto gre na krajše teke in kolesari. Rad nabira gobe, hodi po slovenskih gorah in hribih, njegova posebna ljubezen pa so živali. V zadnjem času ga vedno spremlja kuža Ogi.

»Tega projekta sem se lotil malo za šalo in malo zares. Ker smo delali v skupini, je bilo vse skupaj malo lažje. Gospod Peter Planinšek, naš portretiranec, je odlično sodeloval. Začeli smo malo negotovo, potem pa je postalo zanimivo, kar sam nas je vodil in imel zanimive ideje za fotografije. Kljub njegovi invalidnosti smo ga komaj dohajali. Seveda pa dobre volje in smeha pri vsem tem ni manjkalo.«

 

MILAN KARLIN

Upokojenec, ki je na tem svetu že preko 80 let. Fotografiranje ga je pritegnilo že v rosnih mladih letih, ko je bilo še vse v črno-beli tehniki. Bil je član Ljudske tehnike Ljubljana, kjer je lahko razvijal filme in izdeloval slike. S fotografijo je sprva dokumentiral družinsko življenje in prijateljska druženja, kasneje pa ga je zasvojila popotna fotografija. Na popotovanjih po svetu je beležil vse, najraje pa arhitekturo, svoje spomine, zanimive dogodke. Za digitalni aparat se je odločil v prvi vrsti zato, da mu ni bilo potrebno s sabo nositi vrečke filmov različnih občutljivosti in da je bil v vsaki situaciji takoj pripravljen fotografirati. »Odločil sem se za Canon aparat in ni mi žal. Aparat je pri nastavitvah »enostaven«, nekompliciran in priročen.«

»Z mlado fotografsko kolegico sva morala reportažno posneti družabni, hobi čas starejših. Spoznala sva starejši par, ki na terenu igra spletno igrico. Igralca sta bila navdušena in sta nama prikazala način igranja in smisel igre. S Franko sva, vsak zase s svojimi foto-pogledi, iskala najbolj značilne trenutke pri igri. Če pogledam nazaj na zastavljen projekt, mislim, da bi se dalo reportažo tudi izboljšati s tem, da bi se predhodno bolj pripravila z določenim scenarijem. Igra je namreč dosti miselna ter ne daje veliko fotografsko-reporterske pestrosti, na kar pa nisva bila pripravljena. Upam, da je nama vseeno uspelo prikazati značilne trenutke in se osredotočiti tudi na to, kako je par skozi igro povezan.«

 

NACE VRBEK

Dijak 1. letnika programa fotografski tehnik na ŠHVU Celje. Pri svojih 16. letih že trdno odločen, kam bo peljala njegova fotografska kariera in v to tudi aktivno usmerjen. Iznajdljiv in samoiniciativen, poln idej, ustvarjalen in natančen. Na projektu je prevzel področje videa, ki se mu izjemno rad posveča.

»Delo na projektu je bilo zelo zanimivo ter poučno iz drugega vidika, saj smo lahko videli podrobneje življenja nekaterih ljudi, v katera se sicer verjetno ne bi poglabljali. Vsaj na prvi pogled niso zanimiva. In niso privlačna. Sodeloval sem v projektnih skupinah z brezdomci ter z odvisniki. V obeh primerih mi je bilo sodelovanje zelo zanimivo, sam se zagotovo ne bi spustil v pogovore z njimi, saj so njihova življenja zelo nenavadna. Vendar ko enkrat pogledaš na njihova življenja z druge plati in slišiš njihove zgodbe, hitro menjaš svoje mnenje ter se znebiš raznih predsodkov, o teh ljudeh dobiš novo sliko.«


NIKA ROZMAN

Dijakinja 1. letnika programa fotografski tehnik na ŠHVU Celje, stara 15 let. Prosti čas preživlja z njeno psičko Ajvo, dvakrat tedensko pa tudi s konji. Fotografija ji je bila že od nekdaj blizu. Sprva je fotografirala s telefonom, ob vpisu na srednjo šolo pa je dobila svoj prvi zrcalnorefleksni fotoaparat.

»Zelo mi je všeč, da sem dobila možnost sodelovati v tem projektu. Bila je super priložnost za nove izkušnje, še posebej spoznavati kako določeni ljudje živijo. Dobila sem možnost izvedeti oz. videti na kakšen način Peter Planinšek fotografira in dela na računalniku, čeprav ne more uporabljati ne nog ne rok. Zanimivo mi je tudi bilo, da se je pri fotografiranju pridružil tudi moj mlajši bratec in da smo delali skupaj z Marjanom.«

 

PATRIK ROZMAN

Ima 11 let in obiskuje peti razred Osnovne šole Griže. Med prostim časom se najraje ukvarja s športi kot so nogomet, košarka in badminton. Pravi, da mu fotografija ni tako zelo blizu kot njegovi starejši sestri Niki, a se z njo vseeno kdaj loti tega. Všeč mu je tudi, ko lahko pozira za njene fotografije.

»Bilo mi je zanimivo spoznavati kako ljudje ne obupajo. Tudi če imajo samo še svojo glavo, se ne ustavijo, ker jim nič ne more podreti cilja. Fantastično mi je bilo, kako ste me vsi sprejeli in me naučili fotografirati iz različnih kotov. Tudi seveda všeč mi je bilo kako moraš ti nekam oditi, da narediš foto reportažo, prav tako kot da si povabljen na zabavo.«

 

RENATA HÖNIGMANN

Pravi, da je srečna upokojenka, ki bo na svojih ramenih kmalu nosila sedem križev. Z leti se ne obremenjuje in zato dela vse, kar jo veseli in kar zmore. Veliko časa preživi v naravi, rada hodi v hribe, obožuje cvetje in živali, še posebej rada se poda na potovanja. Najraje je v družbi svojih vnukov. Fotoaparat je njen dobri prijatelj, ki jo spremlja povsod. »Lahko bi rekla, da je postal pomemben del mojega življenja,« poudari.

»Canonov medgeneracijski projekt fotografiranja drugačnosti me je navdušil in tudi sodelovanje z mladim Royem je bila ena izmed novih in zanimivih izkušenj zame, saj česa podobnega do danes še nisem počela, zato mi je predstavljala naloga prav poseben izziv, ki sem ga s svojim »Canončkom« EOS R6 z veseljem sprejela. Fotografiranje Aleševega vsakdana je bila izjemno zanimiva in navdihujoča izkušnja. Aleš je bil zelo sproščen, prisotnost kamere ga sploh ni motila in je užival v fotografiranju. Ta izziv je bil zame res nekaj čisto novega in neprecenljivega. Čeprav me je bilo izziva sprva kar malce strah, saj v takšni vlogi še nisem »nastopila«, se je kasneje izkazalo, da je bil moj strah odveč. Nastalo je nekaj prav lepih slik, še posebej pa mi je bilo lepo medgeneracijsko sodelovanje z generacijo bodočih fotografov.«

 

ROY LAH

Dijak 1. letnika programa fotografski tehnik na ŠHVU Celje, star 17 let. Zelo uspešno se ukvarja s tekmovalnim lokostrelstvom, v prostem času pa se rad posveti tudi kakšnemu glasbenemu instrumentu, recimo bobnom. S fotografijo se je začel ukvarjati, ko je razmišljal o izbiri srednje šole. Od takrat jo je pošteno vzljubil in se z navdušenjem uči novih veščin. »Lepo je videti svoje in druge fotografije in vedno znova se lahko še dodatno kaj naučimo,« razmišlja.

»V tem projektu sem spoznal veliko novega, vrednega tudi zame. V paru je bilo zelo zanimivo delati, ker sem s tem doživel pomembnost in vrednost dela v dvoje. Največji izziv pri delu na temo Downov sindrom mi je bilo to, da sem imel opravka s človekom, ki je bil zelo resen in se je nasmejal bolj redko. Življenje eno samo veselje če ga le vzamemo iz tega zornega kota, moramo se pa zavedati in biti hvaležni, kako lepo je imeti to kar imamo. Izdelava fotoreportaže mi je zelo zanimiva, namreč spoznavaš nove ljudi se družiš z drugačnimi ljudmi, ki jih začneš spoštovati in spoznavati na drugačen način, kako drugače oni vidijo in kako drugače živijo. Izziv je bil najti motiv dovolj zanimiv za gledalce, da jim s fotografijo poskušamo povedati, da ti ljudje niso nič drugačni kakor mi. Vem, da se fotografije  skoraj vedno lahko še malo popravijo, pri tem projektu sem pa ugotovil, da moramo včasih uporabiti to, kar smo pač posneli na terenu.«

 

RUDI KRAJNC

Upokojenec, star 78 let. Poskuša živeti čim bolj zanimivo, 2-3 krat na leto si privošči potovanje, izbira predvsem zanimive foto lokacije. Fotografiranje je njegov ljub hobi, ki ga istočasno spodbuja, da se giba v naravi. V primernem vremenu vsak dan kolesari na razdalje do 40 km. Pogosto se srečuje z otrokoma in vnuki. Obdeluje majhen vrtiček, »bolj za razgibavanje kot za pridelek, je pa domače in veš kaj ješ,« pravi.

»Praviloma nimam težav pri navezovanju stikov z neznanci, čeprav portreti niso moja veja fotografiranja. Naši tokratni portretiranci so zelo lepo sodelovali, sicer pa ljudje v svetu večinoma nimajo težav s poziranjem, če jim prijazno pristopiš. Izdelava reportaže se mi je zdela zanimiv izziv, saj je bilo potrebno vnaprej razmisliti o cilju. Če bi delali projekt dlje časa in se z delavci bolj spoznali, bi lahko nastale bolj spontane fotografije in odlične zgodbe.«

 

SILVO RAMŠAK

Šteje 66 let. Lani se je upokojil, po poklicu je sicer kemijski tehnik in je skoraj polovico delovne dobe delal na področju elektrokemije, najprej 10 let v Cinkarni v razvojnem oddelku grafike na področju tiskarskih plošč, kasneje pa v drugih firmah v galvani in eloksirnici, kjer se s podobnimi postopki dosega površinsko zaščito kovin pred rjavenjem. Drugi del kariere je delal predvsem kot laborant za betone, skrbel za odvzem vzorcev in kvaliteto vgrajenih betonov v laboratoriju in na terenu na različnih projektih. Od 1975. leta je član jamarskega kluba Črni galeb iz Prebolda, kjer raziskujejo naravne jame v širši okolici Savinjske doline. Udeležil se je njihovih odprav v jame v Ekvadorju, Kolumbiji in Kreti, ter nekaterih odprav v BiH in na Hrvaškem. Bil je večkratni predsednik kluba, vodnik v Snežni jami, več let podpredsednik Jamarske zveze Slovenije, predsednik komisije za priznanja pri JZS, podpredsednik GIZ Turistične jame, pobudnik in vodja Transverzale turističnih jam,… V prostem času hodi v gore in občasno igra nogomet. Fotografira že od srednješolskih let, ko je od očeta dobil fotoaparat Fed 2. Od takrat v naravo praktično ne gre brez aparata. Vedno poskuša narediti boljši posnetek od predhodnega. Glede motivov ni izbirčen, bistvo je, da se ob tem sprosti.

»Ideja in tema projekta se mi zdita odlični, vendar če bi se še enkrat prijavil na takšen projekt, bi želel, da bi trajal dlje časa in bil bolj poglobljen, da bi se lahko sodelujoči bolje spoznali. Ker sem veliko let delal kot vodnik v Snežni jami in sem vajen dela z ljudmi, s soočanjem z neznanci in portretiranjem pri projektu nisem imel težav. Bilo je drugače, saj smo bili vnaprej dogovorjeni. Sam raje ne fotografiram oseb, če ocenim, da to ne bi bilo po volji fotografiranega. Do sedaj mi je bilo žal morda le za dva ali tri posnetke, ki jih zaradi tega nisem naredil. Izdelava fotoreportaže mi ni tuja, saj sem do sedaj že imel dosti prakse s fotografiranjem prireditev, porok, birm in pogrebov. Zaradi tega tudi vem, kako se je potrebno pripraviti in kako pristopiti k fotografiranju. Največji izziv pri tem projektu mi je bilo predstaviti integracijo temnopoltih deklet v naše okolje – bolj smo lahko ujeli vključenost v družinsko okolje in zdelo se mi je, da dekleti nista bili enako sproščeni ob fotografiranju.«

 

TIA BREZOVNIK

Stara je 16 let in obiskuje 1. letnik smeri fotografski tehnik na ŠHVU Celje. Tudi v prostem času se najraje ukvarja s fotografijo. Fotografira rada že od malega, lansko leto pa si je kupila svoj prvi fotoaparat in od takrat svoj hobi jemlje bolj resno, pravi da »profesionalno«. 

»Zelo rada spoznavam nove ljudi in zato sem se temnopolti deklici tudi zelo veselila spoznati. Sta zelo prijazni, prijetni in dobri za pogovore. Takoj smo se ujeli. Največji izziv pri fotografiranju na terenu mi je bila svetloba, saj smo slikali zunaj na soncu in ker sta obe temnejše polti, se na nekaterih fotografijah slabše vidijo njune emocije. Naučila sem se da ne smemo sodit ljudi po njihovem izgledu ampak po njihovi notranjosti.«

 

TJAŠA VREČAR

Dijakinja 1. letnika programa fotografski tehnik na ŠHVU Celje, 15 let. Za to šolo se je odločila, ker jo je že v osnovni šoli fotografija zelo zanimala in je v tem času tudi dobila svoj prvi fotoaparat, začela pošiljati na foto natečaje ter pridobivala znanje in izkušnje. Tudi sama uporablja Canon opremo.

»Soočanje z neznanci je za mene lahko kar težko in stresno, vendar sem se ob našem srečanju lahko sprostila, saj sta bili punci zelo prijazni in nasmejani. Fotografirati ju je bilo zanimivo, saj sta delovali sproščeni kljub temu, da sta imeli pred seboj več objektivov. Zato je bilo tudi moje delo lažje, saj je vse potekalo samo od sebe. Potrdila sem svoje mnenje: drugačni od zunaj – enaki znotraj. Kljub drugačnosti sta se punci zelo dobro vklopili v naše okolje. Zdi se mi, da te lahko fotografiranje na terenu bolj  sprošča kot pa dolgotrajno delo v studiu. Poseben foto izziv je bil ujeti na sliko bistvo drugačnosti.«


URŠA KRIŽNIK

Dijakinja 1. letnika programa fotografski tehnik na ŠHVU Celje, 16 let. Fotografirati je začela pred tremi leti. Fotografija ji pomeni veliko, saj je to delo zelo zanimivo in jo veseli.

IN KAKO SMO SE IMELI NA TERENU?

Fotografije iz ozadja so pogosto še bolj zanimive od tistih uradnih, objavljenih. Od vsega začetka sem imela v mislih, da je potrebno tudi to zabeležiti. Ustvarjalni proces, navezovanje stikov v ozadju, tako na mimogrede ukradeni trenutki… to je to.

O SPREJEMANJU DRUGAČNOSTI

Ne bi bila jaz, če ne bi vsem udeležencem naložila še kakšne miselne naloge. Takole recimo so nekateri razmišljali o rdeči niti projekta:

»Družina Kotnik Hren, ki nas je sproščeno sprejela, je odprta, odkrita in njihov pogled na življenje je res pozitiven. Pomembno je sprejeti se takšen kot si in pri Saši, z njeno polno energijo, se njene drugačnosti niti ne opazi!«
Dragica Grobelnik

»Mislim, da sem že od nekdaj dobro sprejemala drugačnost ljudi.«
Eva Simončič

»Čeprav se na razlike nisem kaj dosti ozirala že pred tem projektom, sem vseeno dodatno spoznala, da so vsi ljudje posebni. Izgled, ali karkoli kar ljudi zaznamuje kot “drugačne” je le drugače od povprečja in s tem ni nič narobe.«
Franka Vučina

»S sprejemanjem drugačnosti nimam težav, so pa zgodbe odvisnikov zelo pretresljive in te še dolgo spremljajo. Projekt je sigurno zelo zanimiv, ker te prisili, da gledaš na življenja posebnih ljudi s svojimi očmi in pozabiš na stereotipe.«
Irma Krajnc

»Mnenja o neki osebi si ne moremo oblikovati, dokler ji ne prisluhnemo in jo bolj spoznamo.«
Lana Uršič

»Pri projektu fotografiranja odvisnikov mi je bilo zelo zanimivo, kako prijazno so nas sprejeli in kako spoštljivo so se obnašali do nas. Šokantno je bilo slišati njihove zgodbe iz preteklosti, kaj je bil vzrok, da so postali odvisni od nekaterih stvari in kaj jih je privedlo tako daleč, da se umaknejo in pobegnejo v svoj svet, ki je za njih lepši in tam nato pozabijo, kaj se je pravzaprav dogajalo oz. zgodilo v preteklosti. Se pravi, pobeg iz realnega življenja.«
Roy Lah

»Dobro je, da smo ljudje različni, sprejemanje drugačnih je odraz splošne kulture. Potrdilo se mi je, da so tudi drugi samo ljudje. Njihove reakcije so samo odgovor na tvoj pristop. S spoznavanjem drugih, drugačnih, si širimo obzorja in odpravljamo neupravičene predsodke.«
Rudi Krajnc

»Ljudje smo zelo zanimiva bitja in ena od naših slabosti je, da se primerjamo med sabo, kar je zelo slabo. Večinoma se primerjamo po zunanjosti in ne po notranjosti, kar je še slabše. S fotografijo smo lahko prikazali, da ne glede na izgled smo ljudje enaki.«
Tia Brezovnik

»Naučila sem se, da ko je razlika – razlike ni.«
Tjaša Vrečar

 

 

 

RAZSTAVA V PARKU ŽALEC

 

Razstava v parku Žalec je postavljena ob sprehajalnih poteh v prijetni senci velikih dreves. Ker je zraven tudi znamenita Pivska Fontana in tržnica, se ni kaj bati, da bi bilo obiskovalcu dolgčas. Žalec je prijetno majhno mestece, prestolnica hmelja. Vabljeni ne le na ogled razstave, temveč tudi k raziskovanju Žalca.

Razstava bo v parku na ogled do konca septembra 2023.

SLAVNOSTNO ODPRTJE RAZSTAVE

Razstavo smo odprli v petek 9. junija 2023 ob 18h. Na to temo sem že spisala dolgo reportažo, ki je objavljena na strani Digitalne kamere:

 

Jutranja delovna akcija pa je bila videti takole – svoje mišice so trenirali Rudi, Bani, Karli in Marjan:

Nazaj na vrh